پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 118249
آمار رئيس مجلس از سقط جنين هاي غيرقانوني در کشور
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1494

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح امروز (دوشنبه) طي سخناني در سمينار روز جهاني جمعيت که در دانشکده علوم پزشکي دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: اميدواريم با تمهيداتي که در بودجه سال 1393 انديشيده شده، اقدامات خوبي براي سلامت کشور انجام شود و مسير نويني سامان يابد.

وي افزود: هم‌اکنون روند رشد جمعيت جوان در کشور در شرايط مطلوبي قرار دارد، ولي نرخ ازدواج و طلاق و فاصله ازدواج تا باروري شرايط مطلوبي ندارد، از اين رو اين مسئله نشان مي‌دهد که شرايط مطلوب جمعيت جوان کشور در حال تغيير است.

رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش به ارائه آماري از نرخ باروري پرداخت و گفت: طبق آمارهاي ارائه شده، ميزان باروري در کل کشور سالانه 8/1 است، ولي طبق گزارش مرکز پژوهش‌هاي مجلس نرخ باروري در کل کشور در سال 91 به ميزان 61/1 بوده که اين ميزان نرخ باروري در نقاط شهري 49/1 و در مناطق روستايي 93/1 و در نقاط استان تهران نرخ باروري به ميزان 18/1 است.

وي ادامه داد: براساس همين مسائل و مشکلات، سياست‌هاي کلي جمعيت در مجمع تشخيص مصلحت نظام تنظيم شد و مقام معظم رهبري نيز آن را ابلاغ فرمودند، اين سياست‌ها داراي 14 بند است که از جمله اين بندها مي‌توان به زاد و ولد، مهاجرت و مرگ و مير اشاره کرد.

رئيس مجلس بر همين اساس تصريح کرد: مسئله جمعيت در کشور موضوع بسيار مهمي است که بايد به همه ابعاد آن پرداخته شود، همه ابعاد در سياست‌هاي کلي جمعيت ديده شده است، از جمله تشکيل خانواده، ترويج موضوع ازدواج، سلامت جامعه و اصلاح و توسعه کشور در اين سياست‌ها مدنظر قرار گرفته است، هنوز يک اجماع روشني از نظر جمعيتي به وجود نيامده است، گروهي از جمعيت‌شناسان کاهش نرخ باروري در کشور را مقطعي مي‌دانند و معتقدند در صورت حل مسائل اقتصادي، اين مشکل حل خواهد شد، آنها معتقدند باروري نسلي نسبت به باروري مقطعي داراي اعتبار بيشتري است.

رئيس مجلس همچنين خاطرنشان کرد: به اعتقاد اين گروه، جمعيت ايران در آينده به حدود 100 ميليون نفر مي‌رسد و در همان رقم مي‌ماند و ايستا مي‌کند، به اين دليل آنها معتقدند که بايد به جاي حساسيت بيشتر، روي رشد و افزايش جمعيت، به موضوع توسعه کشور حساسيت داشت.

 وي ادامه داد: در مقابل اين گروه، عده‌اي از جمعيت‌شناسان نيز معتقدند که روند رشد جمعيت در ايران کاهشي است که براي هر کدام هم استناداتي وجود دارد، در يک بررسي آماري در تهران در مورد مرداني که تنها يک فرزند دارند، چند عامل اعلام شده است، يکي از عوامل براي گرايش به تک‌فرزندي عدم امنيت شغلي اعلام شده است، به اين ترتيب که افراد بيکار 7 برابر مرداني که امنيت شغلي دارند، انگيزه تک‌فرزندي دارند.

لاريجاني اضافه کرد: همچنين طبق اين نظرسنجي مرداني که همسرانشان شاغل هستند، قصد تک‌فرزندي بيشتري دارند نسبت به خانواده‌هايي که سنتي‌تر زندگي مي‌کنند و همسرانشان خانه‌دار هستند که اين موضوع نشان مي‌دهد کاهش نرخ باروري مقطعي نيست.

 رئيس مجلس گفت: امروز فردگرايي و راحت‌گرايي در زندگي را برخي مردان بيشتر براي خودشان ترجيح مي‌دهند، همچنين زناني که همسرانشان در کارهاي منزل مخصوصا در دوران بارداري کمک مي‌کنند، تمايل بيشتري به فرزند دوم دارند و زناني که قصد ادامه تحصيل و ترس از مشکلات دارند نيز براي تک‌فرزندي گرايش بيشتري دارند، بر اين اساس استنادات قوي براي نظر آن گروه از جمعيت‌شناسان که معتقدند شرايط کاهش نرخ باروري در کشور مقطعي است، وجود ندارد.

رئيس دستگاه قانون‌گذاري کشورمان در ادامه سخنانش تأکيد کرد: طبق اين نظرسنجي، خانواده‌هايي که به اعتقادات ديني بيشتر پايبند هستند، ترجيح تک‌فرزندي کمتري دارند، اين نشان مي‌دهد که مسائل فرهنگي در زمينه افزايش نرخ باروري تأثير بيشتري دارد، از اين رو نوع مشوق‌ها براي افزايش نرخ باروري بايد با شرايط فعلي جامعه در نظر گرفته شود، طبق اين نظرسنجي مرخصي زايمان و مرخصي بدون حقوق حدود 8 درصد در افزايش نرخ باروري تأثير داشته است، اگر خانه‌داري به عنوان يک شغل در نظر گرفته شود و زنان خانه‌دار بيمه شوند و در نهايت نيز از مزاياي بازنشستگي استفاده کنند، اين موضوع نشان داده که براي فرزندآوري حدود 33 درصد تاثير داشته است.

وي با بيان اينکه محدوديت‌هاي درآمدي ايران در شرايط فعلي بسيار زياد است، خاطرنشان کرد: رکود اقتصادي و مشکل بيکاري عوامل بسيار تأثيرگذار در ازدواج‌ها و طلاق‌ها و باروري است، مسئله توسعه و رشد کشور خارج از همه موضوعات مورد مناقشه، بسيار مي‌تواند شرايط را تغيير دهد، البته اگر مورد توجه قرار گيرد، بسيار تبليغ مي‌شود که جمعيت ما بايد از نظر کمي افزايش يابد، ولي در بسياري از بندهاي سياست‌هاي کلي جمعيت بر افزايش کيفيت جمعيت تأکيد شده است، هم‌اکنون در 12 استان کشور با بحران آب مواجه هستيم که اگر اين مشکل حل شود، به نظر مي‌رسد نرخ باروري افزايش يافته و جمعيت بيشتر مي‌شود.

لاريجاني با بيان اينکه تک ساحتي نگريستن در افزايش جمعيت مشکلات بسياري را براي کشور ايجاد مي‌کند، گفت: تغييرات در ملاک‌هاي ارزشي برجسته شده است، گرايش به فردگرايي و لذت‌گرايي مربوط به جامعه ما نبود ولي گاهي مناسبات اينگونه شکل مي‌گيرد، از اين رو موضوعات فرهنگي و اجتماعي بايد مورد توجه قرار گيرند، چراکه پس از گذشت چند ‌سال با افزايش جمعيت سالمند در کشور مواجه خواهيم شد که از همين حالا بايد براي اين موضوع تدبيري انديشيده شود.

لاريجاني در پايان خاطرنشان کرد: هم‌اکنون سالانه 120 هزار سقط جنين غيرقانوني و 100 هزار سقط جنين قانوني داريم که اين ميزان سقط جنين غيرقانوني وجوهي ندارد و براي جامعه عِقاب دارد هم از نظر معنوي و هم از نظر اجتماعي براي کشور خوب نيست.

منبع: دانا

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html